lördag 12 augusti 2017

Eftermiddag i buan

Strax efter mitt förra inlägg tog jag mig i kragen och kom ut i skogen. Jag visste att jag behövde det - både att vara i skogen och att röra mig.

Jag blev alldeles till mig när jag upptäckte sådana här svampar. De ser ju helfestliga ut. Har aldrig sett dem förut. Blek spadmurkling heter den, har jag tagit reda på.


I mossan i en sluttning ner mot en myr hittade jag dessa. Jag har listat ut att det är knärot. Kan inte påminna mig om att jag sett sådana förut. De lyste så vackert där de stod, i vitt mot den gröna mossan.


Väl uppe för backen flög plötsligt en fågel upp, alldeles intill mig. I flykten tyckte jag att det såg ut som en morkulla, men jag är inte så bra på fåglar. Eftersom den lät mig komma så nära innan den flög upp kunde jag inte låta bli att titta lite där jag uppfattade att den kom ifrån, och där hittade jag denna lilla ljuvliga. Jag har ställt en frågan i en Facebookgrupp om det kan stämma med morkulla, men inte fått svar än.


Vem lämnar kvar en halv mus på det här viset? Stackars lilla kille :(


Jag hittade lite svamp, några kantareller, ett par rynkade tofsskivlingar och en strävsopp. Det räckte till en omelett tillsammans med ett par kokta potatisar och en rödlök. Den åt jag på jobbet idag.

Det var lite surt att behöva stiga upp klockan 5 för att hinna packa i ordning, åka hem och ta hand om djuren, duscha och klä om och koka kaffe och göra en macka att ta med i bilen till frukost. Men det var det värt för att få den vilan det innebär att sova ett par nätter där uppe.

Inga kommentarer: