fredag 15 september 2017

Runt slottsruinen


Jag blev väldigt förtjust i omgivningarna runt Stegeborgs slottsruin. Jag undrar lite vem som planterat den där fruktträdgården. Även om träden förvisso var rätt gamla, så hörde de ju definitivt inte till slottet. Och i nedanför slottet, i kanten av fruktgården, fanns en del rosor som definitivt inte var vilda. Vem planterade dem? Och när?



Ett svanpar låg precis nedanför slottet. Här är en av dem. Bilden är inte så skarp, men det får gå ändå.


En hel del eldlöss fanns i omgivningarna


Och en rödbent bärfis träffade vi också på, på en sten nere vid vattnet


Jag gissar att det här är svavelticka


Jätteröksvamp fanns där också. För att fota de här fick jag krypa in bland en massa taggiga buskar och närmre än så här kom jag inte. Den bakre svampen är nästan handbollsstor.


Trädgårdssnäcka


Parksnäcka - tror jag i alla fall, eftersom den har mörk kant.


Vackra frukter, bär och nypon fanns där gott om. Väldigt mycket fläder, olika sorters päron, gråpäron bland annat, flera sorters äpplen, någon typ av körsbär, mahonia, olvon, trolldruva, hagtorn och brakved.

Olvon

Mahonia

Trolldruva

Underbara nypon! Finns i så många färger och 
former. Jag måste skaffa fler till min egen trädgård

Inga kommentarer: