lördag 3 februari 2018

Half of a Yellow Sun


Olanna och Kainene är så olika som två tvillingsystrar kan bli. Olanna har ärvt sin moders mjuka kvinnliga skönhet och hon gör sig till vän med alla. Kainene är sluten och hård och bestämmer sig tidigt för att gå i sin välbeställda faders fotspår och bli affärskvinna. Hon möter engelsmannen Richard som blir blixtförälskad i henne men hon funderar inte ett ögonblick på att bilda familj till skillnad från Olanna som flyttar ihop med sin stora kärlek, den politiskt engagerade Odenigbo och får en dotter, Baby. Hos Odenigbo möter vi också hans unge tjänare Ugwu, en fattig pojke från landet som i tidig ålder visar att han har huvudet på skaft och behandlas som en i familjen.

Men det är svåra tider i Nigeria även för de privilegierade och när kriget bryter ut blir de alla offer för fruktansvärda händelser som sliter sönder deras liv. Hem och familj splittras, Ugwu blir tillfångatagen och tvingad att gå ut i strid, Olanna och Richard söker tröst hos varandra och ideal och lojalitet testas och förskjuts för alltid.

Boken är över tio år gammal vid det här laget (vart tar tiden vägen?) och först nu har jag läst (lyssnat på) den. Den fanns bara på engelska på Storytel, så då fick det bli så. Jag har faktiskt funderat på den där titeln, En halv gul sol, vaddå liksom? Först en bra bit in i boken förstår jag vad den kommer ifrån.

När jag var liten var Biafrabarn ett begrepp. Jag minns ännu de där bilderna på barn men pinneben och svullna magar, kwashiorkor, proteinbrist. När den är så uttalad att levern inte längre kan bilda albumin, det protein som håller vätskan kvar i blodkärlen, läcker den ut i kroppen, framförallt i buken. Precis som på människor med skrumplever. Jag fattade nog aldrig riktigt vad Biafra var. Uppfattade det nog som en region, någonstans i Afrika. Åtminstone är det nog så jag har tänkt på Biafra sedan dess. De få gånger jag nu tänkt på det. Jag skäms nu över att vara så obildad. Biafra var alltså ett land under några år, ett igbodominerat område som försökte frigöra sig från Nigeria.


Det är en helt fantastisk bok. Den som inte läst den bör absolut göra det.

Biafras flagga med 'en halv gul sol'

Och med denna har jag klarat av min andra bok i Läsutmaning 3x3 2018.

Om boken i SvD 2007

Och i Expressen, samma år.

Inga kommentarer: